Stoppa sömnproblemen

Tips för en god sömn

Om du har svårt att sova när du får ett psoriasisskov är du inte ensam och att sova gott är viktigt.
Sömnbrist kan öka risken för stress, oro och depression. Utöver att påverka humöret kan sömnbrist påverka många andra aspekter av livet, allt från arbete och socialt liv till sexliv och förhållanden.

Förbered dig väl

Den goda nyheten är att det finns många enkla saker du kan göra:
Se till att sovrummet håller rätt temperatur. Många sover bättre i ett rum som är något svalare.
Dra för gardinerna för att hålla rummet mörkt. Ljus minskar nivån av melatonin, ett hormon som hjälper oss att sova. När det är mörkt producerar du mer melatonin och sover bättre.
Se till att sängen är bekväm och att du har rena, fräscha lakan. Undvik att tvätta lakanen i tvättmedel som kan irritera huden.
Ha en fuktgivande kräm vid sängen. Då kan du applicera en lugnande kräm när du vaknar istället för att klia dig.

För de flesta återgår sömnen till det normala så småningom. Överdriven oro kan leda till att det kan bli svårare att återfå den normala sömncykeln.



Ta ett djupt andetag

Om du är rastlös och blir frustrerad över att du inte kan sova kan du försöka med några avslappningstekniker. Meditation och visualisering hjälper många, så det kan vara värt att testa.
Ett annat tips är att avsätta 20-30 minuter till att fundera på saker som gör dig orolig några timmar innan du går och lägger dig. Skriv ned allt som du oroar dig över. Genom att skriva om vad som oroar dig kan du hindra tankarna från att gå runt i huvudet och hålla dig vaken. Att se dem på papper kan också hjälpa dig att få lite perspektiv.

Försök att inte stressa upp dig

Slutligen är det viktigt att du ger dig själv tid och att du inte oroar dig för mycket. För de flesta återgår sömnen till det normala så småningom. Överdriven oro kan leda till att det kan bli svårare att återfå den normala sömncykeln.