Sov gott

Hur man gör för att få en god sömn

Studier har visat att personer med psoriasis oftare känner sig oroliga eller deprimerade. Problemet är att sömnbrist ofta leder till att man känner sig ännu mer stressad, orolig eller deprimerad, vilket gör det svårt att bryta cykeln av dålig sömn. Utöver att påverka humöret kan sömnbrist också påverka många andra aspekter av livet, från arbete och socialt liv till sexliv och förhållanden.
Den goda nyheten är att det finns många enkla saker du kan göra för att återgå till ditt vanliga sömnmönster.

Förbered dig väl

Se till att ditt rum är svalt, mörkt och tyst och att din säng är bekväm. Gardiner som inte släpper igenom ljus och en madrass av hög kvalitet kan göra stor skillnad för hur väl du sover. Försök undvika att dricka te eller kaffe (med koffein) timmarna innan du går och lägger dig. Undvik också stora måltider, stark mat och alkohol på kvällen, eftersom dessa kan påverka sömnen.

Sömn är en viktig del av läkningsprocessen eftersom det gör det möjligt för kropp och sinne att ladda batterierna.



Avslappning

Avsätt lite tid till att koppla av på kvällen för att kunna sova bättre - du kan till exempel ta ett bad, lyssna på musik eller läsa en bok för att stilla tankarna. En del tycker att meditation hjälper dem att slappna av medan andra föredrar andningsövningar. Det kan också hjälpa att motionera måttligt intensivt under dagen för att kunna slappna av och sova bättre.

Gå igenom vad som oroar dig

Om oron håller dig vaken kan det vara bra att få den under kontroll för att sova bättre. Avsätt 20-30 minuter till grubblerier varje kväll och skriv en lista över allt som oroar dig. Genom att skriva ned vad som oroar dig kan du se till att dessa tankar slutar går runt och runt i huvudet. De kan också verka mindre oroande då du skrivit ned dem på ett papper. Följande dag kan du gå igenom listan igen och sätta upp mål för att hantera dem.
Om du kämpar med stress, oro och ångest och har svårt att sova kan de här enkla teknikerna hjälpa dig.
Du bör dock alltid kontakta din läkare om du fortfarande känner dig orolig, deprimerad eller stressad. Han eller hon kan vägleda dig eller remittera dig till mer specialiserad hjälp.