Sex sätt att vinna över din oro

Tips för att kunna koppla av bättre

Det finns forskning som tyder på att stress kan vara en faktor som leder till ett psoriasisskov eller som kan göra att sjukdomen förvärras. Många psoriasispatienter upplever stress och oro som en del av att leva med sjukdomen.
Forskning visar också att stress kan öka din känslighet för smärta och göra att dina psoriasissymtom upplevs som värre. Genom att lära dig några enkla sätt att förändra ditt sätt att tänka och hålla stressen under kontroll kan du minska obehaget av de symtom du upplever.
Om du upplever att stress är en viktig faktor för din psoriasis kanske du kan konsultera din läkare för att se om det finns någonting han eller hon kan göra för att hjälpa dig.
Det finns många olika sätt för patienter med stress och ångest relaterat till psoriasis att hantera detta. Nedan beskrivs några olika sätt.

Tekniker för stresshantering

Det finns många olika sätt att hjälpa patienter med stress och oro kopplat till psoriasis. Här nedan ser du några enkla tekniker som har visat sig hjälpsamma för vissa psoriasispatienter.

När du är glad och trygg känner du förmodligen att din psoriasis är mycket enklare att hantera.



1. Djupandning

Låt en hand vila på magen. Andas in djupt genom näsan och låt magen trycka ut handen. Andas sedan långsamt ut genom munnen och låt handen följa med magen tillbaka in. Upprepa detta 10 gånger.

2. Träna regelbundet

Fysisk aktivitet är ett av de enklaste och bästa sätten att hantera stress. Det gör att man frigör hormoner för välmående, endorfiner. Forskning har visat att man kan förbättra sin psykiska hälsa genom att träna bara 20 minuter i veckan - även om det naturligtvis är så att ju mer du tränar, desto mer positiv känner du dig. Hitta en sport du gillar: det ökar din kondition och uthållighet och hjälper dig att slappna av.

3. Skriv ned det

Skriv om vad som oroar dig för att få tankarna att sluta gå runt i huvudet. Det kan vara enklare att se lösningar på problem när du har dem på ett papper. I en studie fann man att personer som fick skriva om sin rädsla i tio minuter innan en händelse de var stressade över (som till exempel ett viktigt prov) kände sig mindre oroliga och att de behärskade situationen bättre. Genom att göra en lista över alla saker du oroar dig över kan du rensa huvudet och ta itu med problemen ett i taget. Börja med det viktigaste problemet och skriv ned vad du kan göra för att minska stressen i ditt liv.

4. Tillbringa tid i naturen

Att åka ut på landet eller till en park är ett fantastiskt sätt att koppla av. Forskare har funnit att en promenad i naturen på så lite som fem minuter per dag kan göra underverk för ens psykiska hälsa.

5. Lek med ett husdjur

I psykologisk forskning har man funnit att husdjursägare ofta är mindre ensamma, rädda och oroliga än de som inte har ett husdjur, och att de också har bättre självkänsla.

6. Fokusera på det positiva

Fokusera på sådant som gör dig lycklig. En positiv inställning kan göra stor skillnad. När du är glad och trygg känner du förmodligen att din psoriasis är mycket enklare att hantera. En positiv inställning kan också hjälpa dig hantera andra problem som dyker upp i ditt liv.