Bar hud? Inga problem

Att känna sig mindre osäker och leva ett fullvärdigt liv

En av de svåraste aspekterna med att leva med psoriasis är att lära sig leva med hur huden ser ut. Det kan påverka din självbild och hur andra uppfattar dig. Det är normalt att känna sig generad över hudens utseende. Det finns dock strategier som du kan använda för att känna dig mer avslappnad och kunna göra allt du vill.

Fokusera på det positiva

Det är mer sannolikt att du oroar sig över hur huden ser ut om du inte känner dig tillfreds med livet på andra sätt.

Det är mer sannolikt att du oroar sig över hur huden ser ut om du inte känner dig tillfreds med livet på andra sätt.



Att bygga upp ditt självförtroende kan hjälpa en hel del. Här får du sju tips som kan hjälpa dig att stärka din självkänsla:

Gör en lista över alla positiva egenskaper.

Skriv ned allt som du gillar med dig själv – till exempel att du är omtänksam, bra på att lyssna, kreativ, fantasifull. När du känner dig deppig kan du titta på listan. 

Ta hand om din hälsa.

Se till att äta sunt, få tillräckligt med vila och träna regelbundet.

Planera aktiviteter som du gillar.

Avsätt tid till dig själv mitt i vardagen. Läs en bra bok, se en film eller tillbringa tid med goda vänner och familjen. Genom att ge dig själv tid till trevliga aktiviteter är det mindre sannolikt att du oroar dig över hur du ser ut. Då kan du lyfta stämningsläget på ett naturligt sätt. 

Säg ja till sociala evenemang.

Det är ingen mening med att sitta hemma ensam bara för att du är generad över dina utslag. Ju mer du isolerar dig, desto troligare är det att du mår dåligt av att inte vara med i det normala livet. Samtidigt får du inte det stöd du behöver och kan inte ha roligt. 

Fokusera på dina goda sidor.

Varje gång du tänker på en kroppsdel som du inte trivs med, kan du istället utmana dina negativa tankar genom att komma ihåg de små förbättringarna. Du kan också påminna dig själv om det du är nöjd med, som till exempel dina ögon, ditt hår, benen, rösten och så vidare. 

Tillbringa tid med människor som bryr sig

människor som värdesätter dig och som får dig att må bra. 

Lär dig någonting nytt.

Testa ett nytt recept, gå med i en bok- eller filmklubb eller börja med en ny hobby där du kan få kontakt med andra och gemensamt arbeta mot nya mål.

Håll koll på dina framsteg

Det är lätt att bara fokusera på det negativa och inte se hur mycket som redan har förbättrats. Det kan därför vara bra att föra en dagbok över symtomen och ta några foton. Du kan också ge symtomen (fysiska och känslomässiga) poäng från 1-10 (från knappt märkbara till mycket dåliga). Efter en tid med rätt behandling bör du märka förbättringar. Se tillbaka på din symtomdagbok och dina foton nästa gång du känner dig lite nere och tänk på hur långt du har kommit.
Om du inte lägger märke till några förbättringar över en längre tid bör du kontakta din läkare för att diskutera alternativa behandlingar.