Träna bort stressen

Regelbunden motion hjälper dig med at få kontroll över din psoriasis

Regelbunden motion kan hjälpa dig att hantera din psoriasis

Regelbunden motion kan förbättra såväl ditt allmänna hälsotillstånd som din psoriasis. Det kan vara en bra idé att lägga in regelbunden träning i sina dagliga rutiner.
Om du inte har tränat förut eller om du inte är säker på vilken motion som är bäst för dig kan du prata med din läkare. Han eller hon kan hjälpa dig att steg för steg bygga upp ditt motionsprogram. Detta kan till exempel vara en halvtimmes motion fem till sju dagar i veckan eller kortare intervaller av fysisk aktivitet som sprids ut under dagen.

Gör det till en del av dina rutiner

Det finns många sätt att integrera träning i dina normala rutiner. Genom att ta trapporna istället för hissen, lämna bilen hemma när du inte ska så långt eller parkera längre bort än du vanligtvis gör kan du lägga till fysisk aktivitet i ditt vardagsliv. Hushålls- och trädgårdsarbete räknas också som motion.
Det är troligare att du håller fast vid ett schema om du ser fram emot det. Tänk därför på att välja en aktivitet som du gillar och be gärna din partner eller en vän att hänga med. Det spelar ingen roll om det är dans, bowling, pilates, tai chi, promenader, yoga eller något helt annat, så länge det kan motivera dig att vara aktiv.

Regelbunden motion kan förbättra såväl ditt allmänna hälsotillstånd som din psoriasis.


Motion_aktivitet_psoriasis

Fördelarna med fysisk aktivitet

Utöver de generella fördelarna för hälsan kan den fysiska aktiviteten spela en viktig roll för att hantera din psoriasis. Det kan vara särskilt användbart för att minska och förebygga stress. Det kan vara väl värt att planera för hur du ska passa in regelbunden träning i dina dagliga rutiner. Rådgör alltid med din läkare om du aldrig har motionerat regelbundet förut.