Error while rendering view [Breadcrumb]. Please, make sure the rendering is configured properly or contact your administrator.

Kom över behovet av att klia

Bryt den onda cirkeln, där du kliar din psoriasis

Bryt cykeln av klåda

Om den psoriasisrelaterade klådan leder till att du kliar mycket på det berörda området kanske du redan vet att även om det ger en tillfällig lättnad kan kliandet ofta inflammera huden ytterligare, vilket leder till att skadorna gör mer ont, blir ömma och kanske till och med spricker.
Detta kan leda till att du blir ännu mer stressad över din psoriasis, vilket i sin tur kan göra symtomen värre. Men det finns hjälp. Cykeln av klåda och kliande är ett välkänt fenomen för de som lever med psoriasis och det finns vissa saker du kan göra för att bryta den.

Oavsett varför det kliar måste du bli av med klådan för att kunna bryta cykeln av klåda och kliande. Distraktionstekniker kan hjälpa.


Avledningstekniker vid psoriasis

Hitta ersättningsbeteenden

Försök tänka mer på när du kliar dig och vad som utlöser cykeln av klåda/kliande. För dagbok och notera tider och situationer när det är mer sannolikt att kliar dig - anteckna när klådan känns riktigt svår eller när det bara är en vana.
Oavsett varför det kliar måste du bli av med klådan för att kunna bryta cykeln av klåda och kliande. Distraktionstekniker kan hjälpa.
Anteckna vad som utlöser klådan, till exempel att prata i telefon eller titta på TV, och försök hitta beteenden som kan ersätta kliandet. Kanske kan det hjälpa att klottra lite, rita, skriva eller skicka ett sms till en vän?

Gör det som fungerar bäst för dig

Hudläkare på ett sjukhus lär psoriasispatienter en teknik de kallar ‘habit reversal’ (vaneändring). Börja med att använda en dagbok för att anteckna hur ofta du kliar dig. Du kommer att bli förvånad över resultaten. Det är vanligtvis oftare än du tror.
Nästa steg är att nästa gång du känner för att klia dig, försök låta bli i tio sekunder. Det kanske kräver viss övning, men du kommer dit till sist.
Nästa steg är att byta ut kliandet mot ett nytt beteende - till exempel att knyta näven i 30 sekunder. Känslan av att man måste klia går ofta över på 30 sekunder. Detta bidrar till att bryta cykeln av vanekliande.
Om känslan av att du måste klia dig fortfarande är kvar sedan kan du trycka ett finger mot området.
Gör de här övningarna varje dag. Till sist kommer du att känna att du inte längre känner att du måste klia dig lika ofta. I kombination med mjukgörande krämer och andra behandlingar kan detta bidra till att minska klådan. Om du kan bryta klådacykeln känner du inte dig frestad att klia dig och göra besvären värre.